MAXIMALIZUJTE SI DOJAZD.

Objavte všetko, čo potrebujete vedieť o optimalizácii výkonnosti vášho čisto elektrického MINI na cestách aj mimo nich – aby ste ideálne využili každé jedno nabitie. Zostavili sme pre vás praktický návod na to, ako maximalizovať dojazd a dostať sa ozaj ďaleko.
elektromobilita mini – mini electric – maximalizácia dojazdu

VÁŠ JAZDNÝ ŠTÝL.

MINI elektromobilita – mini electric – jazda s jedným pedálom

JAZDA S JEDNÝM PEDÁLOM.

Jazda s jedným pedálom v čisto elektrickom MINI znamená, že akcelerujete aj brzdíte iba pomocou akcelerátora. Len čo zodvihnete nohu z pedálu akcelerátora, aktivujete inteligentný systém regeneratívneho brzdenia. Tým sa vaše MINI nielen plynulo spomalí, ale zároveň konvertuje energiu z pohybu vozidla a dobíja ňou batériu. Je to skvelá príležitosť získať časť nabitia späť – pri súčasnom optimalizovaní dojazdu a celkovej výkonnosti vášho MINI.

Môžete to vyskúšať ako výzvu, ako dlho dokážete jazdiť s jedným pedálom bez toho, aby ste sa dotkli pedálu skutočnej brzdy. Nezabúdajte však pri tom na bezpečnosť a vždy si nechajte dosť miesta na spomalenie. O vodičov za vami sa obávať nemusíte, pretože vaše brzdové svetlá sa rozsvietia aj pri jazde s jedným pedálom, takže vedia o tom, že spomaľujete. Ak však potrebujete prudko núdzovo zabrzdiť, budete musieť použiť štandardné hydraulické brzdy.

„IBA ZDVIHNEM NOHU Z AKCELERÁTORA. A UŽ AJ SPOMAĽUJE.“

MISTY, MAJITEĽKA ELEKTRICKÉHO MINI Z LONDÝNA.

JAZDNÉ REŽIMY.

Prepínač jazdných režimov na stredovej konzole vám umožní voliť si medzi rozličnými režimami, vrátane režimov Core, Green a Go-Kart. Režim Green vám ponúka nastavenia dôsledne orientované na zníženie spotreby a optimalizovanie nabitia batérie, teda aj dojazdu.

elektromobilita mini – mini electric – zachovanie dojazdu
elektromobilita mini – mini electric – plynulejšie a ďalej

ČÍM PLYNULEJŠIE, TÝM ĎALEJ.

Akcelerácia je zábavná, ale jej minimalizovanie je ešte zaujímavejšie, pretože vám pomôže znížiť spotrebu energie. Jazda plynulým tempom, namiesto častého prudkého zrýchľovania, prinesie vášmu MINI dlhšie uchovanie dojazdu. Zároveň vďaka tomu nemusíte prudko brzdiť, čo je energeticky náročnejšie než miernejšie brzdenie.

MISTY, MAJITEĽKA ELEKTRICKÉHO MINI Z LONDÝNA.

„Funkcia predklimatizácie je skvelá vec, pretože vám predhreje aj batériu – a auto je hospodárnejšie hneď od momentu, kedy vyrazíte. Menej spotrebovanej energie znamená dlhší dojazd a menej minutých peňazí.“
elektromobilita mini – mini electric – plynulejšie a ďalej
elektromobilita mini – mini dojazd – elektrická ikona

VONKAJŠIA TEPLOTA.

elektromobilita mini – mini electric – vonkajšia teplota

PREDHRIAŤ ALEBO PREDCHLADIŤ?

Extrémne teploty majú vplyv na to, ako dlho si batéria udrží mieru nabitia. Počasie ovládať nedokážeme, funkcia predklimatizácie však dokáže predhriať alebo predchladiť batériu vášho čisto elektrického MINI na optimálnu teplotu pomocou energie zo siete, namiesto energie z vašej batérie. Podobne môžete na ideálnu teplotu prednastaviť aj klimatizáciu ešte počas nabíjania.

Pridanou výhodou je maximalizácia dojazdu, keďže na úpravu teploty kabíny počas jazdy už bude potrebné menšie množstvo energie. Nastavenie je možné na dotykovej obrazovke vášho čisto elektrického MINI, alebo diaľkovo, aplikáciou MINI. Regulácia teploty v predstihu je možná aj v pravidelných časoch, pre komfortné dochádzanie.

„RADA PREDHRIEVAM INTERIÉR AUTA RÁNO PRED NASADNUTÍM, KÝM SA EŠTE STÁLE NABÍJA.“

IOLA, MAJITEĽKA ELEKTRICKÉHO MINI.

VYHRIEVANÉ SEDADLÁ A VOLANT.

Ak máte už predhriate MINI, zvyčajne by to malo stačiť, aby vám bolo teplo. Keď je však vonku ozaj zima, odporúčame vám po štarte využiť vyhrievané sedadlá a vyhrievaný volant MINI, namiesto prehnaného kúrenia celého interiéru, ktoré môže skrátiť dojazd.
elektromobilita mini – vyhrievané sedadlá – volant
elektromobilita mini – mini electric – dojazd
elektromobilita mini – mini dojazd – dojazd v zime elektromobilita mini – mini dojazd – dojazd v zime

BLUES ZIMNÉHO DOJAZDU?

Podľa „WhatCar?“ môže studené počasie zredukovať dojazd elektromobilu aj o viac než 20 %. Vplyv má však aj na benzínové vozidlá, a to až do 15 %.

Toto sú priemerné hodnoty, existuje však množstvo faktorov ovplyvňujúcich dojazd, napríklad správanie vodiča, terén a premávka. Pri dobrom plánovaní sa však môžete spoľahnúť na svoje čisto elektrické MINI, že vás dostane tam, kam chcete ísť, nezávisle od počasia.

elektromobilita mini – mini electric – dojazd

KLIMATIZÁCIA ALEBO OTVORENÉ OKNO?

Táto debata je nekonečná a rozličné prieskumy prinášajú rozličné výsledky. Ani jedno z toho však nepomôže znížiť spotrebu. Klimatizácia čerpá energiu z batérie, zatiaľ čo otvorené okno zvyšuje aerodynamický odpor vozidla. Stále síce mierne prevláda názor, že otvorené okno je z oboch možností o málo hospodárnejšie. Ale máte ozaj chuť dýchať výfukové plyny na rušnej ceste?

elektromobilita mini – mini electric – klimatizácia alebo okno
elektromobilita mini – mini electric – klimatizácia alebo okno

IOLA, MAJITEĽKA ELEKTRICKÉHO MINI V JUŽNOM YORKSHIRE.

„Rozhodne nenabíjam každú noc, ale iba vtedy, keď potrebujem. Ľudia sú často prekvapení, aké krátke sú väčšinou ich jazdy, pre ktoré nepotrebujú plnú batériu. Tým, ktorí majú strach z nabíjania a dojazdu, poviem toto: Určite si naplánujte cestu vopred, používajte jazdný režim Green na predĺženie dojazdu, neberte so sebou zbytočnú batožinu a nabíjajte iba vtedy, keď je to nutné.“
Zistiť viac
elektromobilita mini – mini dojazd – ilustrácia

VEĽKOSŤ BATÉRIE.

ZÁLEŽÍ NA VEĽKOSTI BATÉRIE?

U nás v MINI sme presvedčení o tom, že ide hlavne o to, ako batériu využívate. Čisto elektrické MINI sa dôsledne drží nášho renomovaného princípu kreatívneho využitia priestoru. Tomu zodpovedá aj sofistikovaný čisto elektrický pohon, ktorého vysokonapäťová lítium-iónová batéria má tvar písmena H a je uložená pozdĺžne v podlahe vozidla, medzi prednými sedadlami a pod zadnými sedadlami. Výsledkom je nízke ťažisko vozidla a vyvážený pomer rozloženia hmotnosti, čo zvýšilo stabilitu a agilitu jazdy. A so 400-kilometrovým dojazdom sa vždy dostanete tam, kam potrebujete.

MINI e-mobilita - veľkosť batérie

Pár rýchlych tipov.

elektromobilita mini – mini electric – rozsah nabíjania elektromobilita mini – mini electric – rozsah nabíjania
dam Image

20–80%

Udržiavajte batériu nabitú v tomto rozsahu
elektromobilita mini – mini electric – optimálna teplota

20°C

Štart jazdy približne s touto teplotou vám predĺži dojazd.

elektromobilita mini – mini electric – optimálny rozmer kolies

16-18"

Kolesá tohto priemeru s menšou šírkou behúňa prispejú k optimalizácii dojazdu.
elektromobilita mini – mini electric – optimálna rýchlosť

50–70 km/h

Toto je optimálny rýchlostný rozsah pre uchovanie energie počas jazdy.

elektromobilita mini – mini electric – rozsah nabíjania elektromobilita mini – mini electric – rozsah nabíjania

FAQ.

Kapacita siete na úrovni štátov nie je taký problém, ako si väčšina ľudí myslí. Doteraz bol vstup elektrických vozidiel na trh v EÚ veľmi predvídateľný a elektrická sieť sa súčasne s tým rozširovala. V blízkej budúcnosti nebude potrebná nová kapacita na generovanie elektrickej energie. Poskytovatelia služieb mali dosť času plánovať vopred. Situácia však nie je rovnaká vo všetkých krajinách. Napríklad v severnej Európe je evolúcia podstatne plynulejšia vďaka už existujúcim silným sieťam, potrebným pre elektrické vykurovanie. V ostatných európskych krajinách je evolúcia o niečo náročnejšia z dôvodu jednofázových energetických systémov a starších štruktúr. Tomu sa však rýchlo bude venovať pozornosť. Dokonca sa tu núka nečakané riešenie, keďže elektrické vozidlá samotné môžu byť dôležitým príspevkom k flexibilite energetického systému. Namiesto toho, aby boli elektromobily hrozbou pre stabilitu alebo kapacitu siete, fungujú ako veľké batérie na kolesách. Umožňujú ukladať energiu a využiť ju neskôr. V nasledujúcich rokoch budeme mať k dispozícii arzenál nabíjačiek elektromobilov, využívaných ako agregované rezervy. 

Studené počasie môže naozaj prechodne znížiť dojazd elektromobilov na batériu, o 10 až 12 %. Dnes však už väčšina elektrických áut aj tak dosahuje dojazdy aspoň 250–300 km. A to s rezervou stačí na každodenné dochádzanie. Vďaka svojej konštrukcii sú v zime oveľa účinnejšie, než si mnohí myslia. Na snehu sú elektromobily podstatne lepšie než konvenčné autá, vďaka svojmu nízkemu ťažisku, ku ktorému prispieva nízko uložená batéria.
Tým sa zlepšuje trakcia aj stabilita elektromobilu a jeho jazdné vlastnosti na snehu a ľade. Vy tak máte lepšiu kontrolu nad vozidlom. Navyše, svoj elektromobil môžete predhriať cez aplikáciu MINI a vďaka tomu už nasadnete do príjemne vykúrenej kabíny bez namrznutých okien. A ak predhrievate počas nabíjania, neprídete o žiadnu energiu na dojazd. Čo je dobré pre vás, aj pre celú premávku.

Pokiaľ ide o dojazd, MINI Electric ho má až do 234 km (WLTP). To je viac než dosť pre väčšinu ciest, ktoré si viete predstaviť. Stačí iba trochu popremýšľať nad tým, koľko dojazdu využijete a kde ho využijete.

Ak je váš navigačný cieľ ďalej než elektrický dojazd, nemusíte sa obávať, keďže zvyčajne sa automaticky do vašej trasy pridá možnosť nabíjania alebo dostanete odporúčania pre relevantné nabíjacie zastávky. Dostupnosť sa však môže meniť v závislosti od modelu a výbavy vozidla.

Jedným z dôležitých faktorov ovplyvňujúcich výkon a kapacitu batérie je teplota. Ako zrejme viete zo svojho mobilného telefónu, kapacita batérie klesá pri výrazne nízkej alebo vysokej teplote. Vo vašom vozidle je však vplyv teploty do značnej miery minimalizovaný pomocou optimalizovaných prevádzkových stratégií. A vedeli ste, že kapacita je tiež základom pre informáciu o dojazde, ktorý máte k dispozícii? Okrem teploty sú ďalšími vplyvmi použitie zariadení ako napríklad klimatizácia, hmotnosť prevážaná vo vozidle a váš vodičský štýl.

Elektrické vozidlá sú bezpečné pre jazdu v daždi, snehu a dokonca ich môžete vziať aj do bežnej autoumyvárne. Podobne tomu sú aj nabíjačky a káble vodotesné a nabíjacie konektory sú chránené pred poškodením vodou. 

Podobne ako pri vozidlách s konvenčným pohonom, štýl jazdy vodiča ovplyvní aj dojazd elektrického automobilu. Vo všeobecnosti optimalizuje váš dojazd predvídavá, pokojná a plynulá jazda. Ak napríklad spomalíte na diaľnici zo 130 km/h na 110 km/h, môžete výrazne predĺžiť svoj dojazd. Počas rekuperácie, čiže vždy, keď zodvihnete nohu z pedálu akcelerátora, pohybová energia vozidla sa mení na elektrickú a dobíja sa ňou batéria – výsledkom sú extra kilometre, o ktoré sa vám predĺži dojazd.

Najlepšie je udržiavať nabitie batérie v rozsahu od 20 do 80 %. Možné sú aj nižšie a vyššie hladiny, na optimalizáciu životnosti batérie však odporúčame zostať medzi týmito dvoma hodnotami. V menu vášho vozidla si môžete jednoducho nastaviť cieľové maximum nabitia na 80 %, aby ste si nemuseli robiť starosti. Toto by malo pokryť všetky vaše každodenné potreby. Ak reálne potrebujete viac, stačí si nastaviť vyššiu cieľovú hodnotu.